Iværksætter projekter

Amager Rotary Klub har igennem flere år gjort en indsats for at støtte lokale iværksættervirksomheder.

Det startede i 2017. Da blev vi enige med alle Rotary klubberne på Amager om at støtte de lokale iværksættere ved at uddele en årlig pris til en lokal iværksættervirksomhed.

Projektet har ud over uddeling af Iværksætterprisen betydet, at vi i gennem årene har fået indsigt i og skabt dialog med en række spændende opstartsvirksomheder.

I 2020 satte coronarestriktionerne en stopper for Iværksætterprisen på Amager. Til gengæld er Iværksætterprisen nu overtaget af Rotarys distrikt der omfatter alle Rotary klubber i Hovedstaden og Nordsjælland.

Herunder kan du se de mange spændende iværksættervirksomheder Amager Rotary har arbejdet sammen med i forbindelse med konkurrencen om Iværksætterprisen.

BYGAARD

Bygaard er Amager Rotarys nominerede startop virksomhed i konkurrencen om Iværksætterprisen 2023.

Bygaard er et bylandbrug i hjertet af København der benytter vertical farming til at dyrke forskellige spisesvampe. På blot to år har man skabt en økonomisk bæredygtig produktion af svampe der dyrkes og leveres med minimal co2-udledning og respekt for dit helbred og miljøet.

Svampene leveres primært på cykel til restauranter, butikker og private i København eller købes på Bygaards ugentlige marked på Refshaleøen.

ØKOSKABET

Amager Rotary nominerede ØKOSKABET som vandt Iværksætterprisen 2022. Det skete i konkurrence med en lang række andre startups som var indstillet af Hovedstadens og Nordsjællands Rotary klubber.

Det var naturligvis ikke nogen tilfældighed at vi valgte ØKOSKABET som vores kandidat.

Det var nemlig ikke svært at se ØKOSKABETS potentiale som foregangsvirksomhed der bringer lokale, økologiske produkter tættere på forbrugerne på Amager og snart i hele landet.

PEOPLE LIKE US

I 2019 havde Amager Rotary stiftet bekendtskab med den socialøkonomiske iværksættervirksomhed PEOPLE LIKE US.

PEOPLE LIKE US udviklede, producerede og distribuerede specialøl. Arbejdskraften var præget af mennesker med forskellige psykiske og fysiske handicaps.

PEOPLE LIKE US blev slået på målstregen af startup virksomheden HJÆLP TIL PÅRØRENDE og fik en flot 2. plads i kampen om Iværksætterprisen 2019.

Efterfølgende indledte Amager Rotary et samarbejde med PEOPLE LIKE US. Det betød blandt andet at vi fik vores egen Amager Rotary øl.

KAFFE BUENO

I 2018 var Iværksætterprisen en konkurrence mellem syv iværksættervirksomheder der var nomineret af hver sin Rotary klub på Amager.

Det blev Amager Rotarys kandidat KAFFE BUENO der løb med sejren og Iværksætterprisen 2018.

KAFFE BUENO indsamler kaffegrums fra restauranter, hoteller, virksomheder, m.fl. og omdanner det til skønhedsprodukter og funktionelle føde- og drikkevarer.

REFARM

I 2017 så den første konkurrence om Iværksætterprisen dagens lys på Amager. Nominerede fra hver af de syv Rotary klubber på Amager kæmpede om Iværksætterprisen. Det var Amager Rotarys kandidat REFARM der vandt årets pris.

REFARM havde udviklet et koncept der kunne gøre det muligt, at dyrke grøntsager og opdrætte fisk på taget af fx store indkøbscentre. Målet var at give indkøbscentrets kunder mulighed for at købe friskhøstede grøntsager og friskfangede fisk hver dag.