Ungdomsudveksling

Hvis dit barn der skal i 1. G om et par år, er det værd at overveje at lade dit barn få sit livs oplevelse med Rotary International Ungdomsudvekslingsprogram. Udviklingsprogrammet er verdens største og efter vores mening det bedste.

Amager Rotary har i mange år været en del af Rotary Internationals Ungdomsudvekslingsprogram.

Det betyder at vi hvert år udsender en ung studerende til et andet land i et år og tilsvarende modtager en ung studerende fra et andet land i et år.

De udvekslingsstuderende beriger klubben med deres dynamik og gåpåmod, de inddrager os i deres oplevelser og inspirerer os ved at dele viden om den sociale og kulturelle baggrund de kommer fra.

På samme måde vender de unge vi sender ud, også hjem med en fantastisk oplevelse for livet som de naturligvis deler med os.

Hvis du vil vide om dit barn kan blive udvekslingsstudent hos Amager Rotary, så skriv til: klub@rotary-amager.dk

BEMÆRK: Det er vigtigt at være i god tid med ansøgning hvis dit barn skal udsendes. Du bør kontakte os allerede to år før dit barn skal i 1. G. Desuden skal du være opmærksom på, at for at dit barn kan udsendes skal du også selv kunne fungere som værtsfamilie for udenlandske studerende.

SÅDAN FUNGERER DET

Hvis du har et barn der skal i 1. G om et par år, er det værd at overveje Rotary Internationals Ungdomsudvekslingsprogram. Her er er hvad dit barn kan se frem til:

• Du får kvalitet. Rotary ligger i top i evalueringen af alle godkendte udvekslingsorganisationer
  • Prisen er betydelig lavere end de udvekslingsorganisationer, som du kan sammenligne med
  • Du (og dine forældre) får tryghed og sikkerhed:

Rotary sørger for, at du kommer godt frem. På de store destinationer er der rotarianere med som guider, og følger dig til første lufthavn i dit værtsland, og sørger for at du kommer sikkert videre til din endedestination. Her bliver du modtaget af værtsfamilie og rotarianere fra din lokale klub. Der arrangeres også hjælp af lokale rotarianere i de store lufthavne.

Programmet er certificeret af Rotary International. Det betyder, at alle rotarianere, som er beskæftiget med unge i programmet, er certificerede, uddannede og godkendte.

• Du får flere værtsfamilier. Det sikrer dig et større netværk, flere forskellige oplevelser og et bedre indblik i kulturen.
  • Du får mulighed for at deltage i et netværk for hjemvendte udvekslingsstudenter, ROTEX. Det kan du ha’ glæde af både før, under og efter opholdet.
  • Du får tilbud om deltagelse på én eller flere ture rundt i dit værtsland – arrangeret af Rotary. Sådanne ture er frivillige og betaling opkræves normalt ved tilmelding.
  • Du og din danske familie skal påregne at være værtsfamilie i tre perioder af tilsammen ca. 3-4 måneder fordelt over 2-3 år for en udvekslingsstudent fra et andet sted i verden. På samme måde har dine egne familier i udlandet ofte tilknytning til udvekslingsprogrammet fordi de selv har børn, som har været udsendt med Rotary.
  • Rotary er en non-profit organisation. Der er ingen, der tjener penge på dit udvekslingsophold. Alle, der arbejder med programmet, gør det ulønnet.

Rotary Internationals ungdomsudvekslingsprogram har til formål:

• at fremme international forståelse ved at gøre det muligt for unge at opholde sig i fremmede lande som “ambassadører for goodwill og international forståelse”
  • at gøre det muligt for unge gennem et års ophold i fremmede lande at opleve andre folkeslags levevis, følge deres skikke og skoleundervisning i omgivelser, der er helt forskellige fra deres hjemlige forhold
  • at modne de unge og udvide deres horisont ved at leve sammen med og indordne sig under folk af en anden kultur, religion, race og ved personligt
  • at måtte klare sig i dagligdagen under helt nye vilkår.